No gracias - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Ingrid van Lamoen - WaarBenJij.nu No gracias - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Ingrid van Lamoen - WaarBenJij.nu

No gracias

Door: Bling

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

10 Februari 2014 | Ecuador, Quito

Met grote blijdschap kan ik melden dat mijn reis supergoed begonnen is!

Na afscheid te hebben genomen van het uitzwaai-team op Schiphol, kon het avontuur echt beginnen. De reis naar Madrid was zo gepiept; je doet even je ogen dicht en je bent er al ;) Ik hoefde daar mijn tas niet zelf op te halen, die zou automatisch doorgaan naar het volgende vliegtuig. Dat hopen we dan maar.. Op het vliegveld van Madrid moest ik ongeveer een half uurtje lopen naar mijn nieuwe gate, maar ik had 2,5 uur overstaptijd, dus geen probleem.

Dan de lange vlucht naar Lima; een spugend kind achter mij, een krijsend kind schuin voor mij... Maar ik was goed voorbereid; plaatsje aan het raam, eigen hoofdkussen mee, oordoppen in en zo heb ik een groot deel van de ruim 12 uur durende reis prima geslapen :)
Tijdens het ontbijt in het vliegtuig raakte ik aan de praat met mijn buurvrouw; een Spaanse biologe van Mallorca, Macu (afkorting van Immaculada). Zij was onderweg voor een vakantie in Zuid-Amerika met een vriend die uit Argentinië moest komen. Deze vriend was echter ziek geweest, waardoor hij nog niet in Lima zou zijn. Als ik wilde konden we wel een taxi delen naar een leuke wijk van Lima om zo de dag door te brengen; beter kan haast niet!

Bij aankomst in Lima was het 22 graden en bewolkt. Dat schijnt daar doorgaans zo te zijn. Dus grote backpack bij een bagagedepot achtergelaten en met wat handbagage op pad. Na een uurtje kwam de zon toch achter de wolken vandaan en dan voel je het gelijk branden! Ik ben nu dan ook al hier en daar een paar tinten bruiner (nu het rood eenmaal weg is ;). We gingen naar de wijk Magdalena del mar, waar een erg grote, overdekte markt is. Kraam na kraam volgeladen met fruit, noten, zaden en kruiden en ook veel slagers.
Macu had een vriend in die wijk wonen, dus ze ging daar even langs om haar bagage te droppen. Hopende dat ze echt op de afgesproken tijd terug zou zijn, heb ik wat rondegelopen door de straten en het aangrenzende park. Taxi's zijn erg gericht op toeristen, die blijkbaar niet in staat worden geacht om zelf te lopen, want om de haverklap klonk een claxon en de vraag van de chauffeur: Taxi? No gracias...

Het was niet helemaal de afgesproken tijd, maar ze kwam terug! Ze had haar vriend, Cesar, meegenomen en ik werd direct uitgenodigd om mee te komen eten :) Rijst met een saus van pompoen, grote maïskorrels, bonen en huisgemaakte kaas. Toast met avocado, limoensap en zout en peper en salade van mango met ui en limoensap.. Smullen! Het Spaans klinkt nog als een hoop geratel met af en toe een herkenbaar woord er tussendoor, maar daar maak ik me nog maar niet druk om.
Na het eten zijn we naar de kust gewandeld (twee straten verder) en toevallig konden we daar meteen dolfijnen spotten; het kan niet op vandaag ;)
Macu en Cesar hebben de juiste bus terug naar het vliegveld voor me gezocht en zo kon ik mijn reis voortzetten. Beter kan je een reis in je eentje toch niet beginnen, lijkt mij...

Door naar Quito; met zelfs een maaltijd tijdens een 2 uur durende vlucht! Voor mij was het inmiddels al half vier 's nachts (maar lokale tijd nog maar half tien) dus ook hier was slapen geen probleem.
Op het vliegveld netjes opgehaald door iemand van de taalschool en, samen met een ander meisje, naar mijn onderkomen voor de komende twee weken gebracht. Google Earth had mij al verteld dat er veel restaurantjes en hostels in de wijk te vinden zijn en in praktijk is dat zelfs een nog levendiger bedoeling! Een file van taxi's en overal mensen op straat en luide muziek uit de cafe's :) Ik hoef me niet te vervelen.

Ik lig op de kamer met een Belgisch meisje, Annelies, dat hier vijf maanden blijft voor een stage op het reisbureau van de taalschool. De volgende ochtend bleek ook een klasgenootje van Annelies hier te zijn, Renéé (vertrekt over drie weken op stage naar de Galápagos Eilanden) en zij gingen op pad met zn tweeën.
Dus zat ik hier in de woonkamer, met een ontbijt van een broodje boter (uit het vliegtuig), een flesje water en een halve zak m&m's... Twee keer kwamen andere 'studenten' uit hun kamer, van wie er een 'hallo' zei. Voor de ander was dat blijkbaar al teveel moeite...
Toen bekroop me heel even het gevoel dat ik hier misschien wel heel alleen zou zitten...
Maar al snel kwam Alieke uit haar kamer, een Nederlands meisje dat ook hier is voor stage. En met Renée en Annelies weer terug van de winkel, waren we ineens met zijn vieren om wat te ondernemen!

We zijn op verkenningstocht gegaan in Quito; mooie parken, mooie gebouwen, mooi weer! Vriendelijke mensen, maar als toerist ben je toch nog wel een beetje een attractie ;)
We moeten nog even zien hoe we eventueel 'koken' in het studentenhuis gaan vormgeven, want er is niet veel keukengerei aan potten en pannen. Veel salades misschien dan maar. Op de eerste avond maar eens lekker met zijn viertjes uit eten gegaan; niks bijzonders, gewoon frietjes en n vleesspies.

Vandaag de eerste Spaanse les gehad, ook met zn viertjes. Leuk om te doen; basisgrammatica en woorden. We kregen helaas maar één bladzijde huiswerk :(

De wijk is erg gezellig en levendig; er is niet echt sprake van een onveilig gevoel, maar zeker als toerist moet je natuurlijk wel opletten dat je je spullen goed bij je houdt en dat je niet zomaar met iedereen mee gaat.
Nog weinig last gehad van maag/darmklachten of moeite met de hoogte. Mijn bed is net een plank, maar t slaapt prima. Je mag je toiletpapier niet in het toilet gooien, maar dat moet in de prullenbak ernaast.. Dat is wel even wennen..

Check de foto's voor het complete plaatje van mijn eerste paar dagen! Voor nu even genoeg gekletst ;)

  • 10 Februari 2014 - 20:54

    Suzanne:

    Hey Bling,
    Wat geweldig die eerste dag(en)! Wens je nog veel meer geweldige dagen toe :) have fun!
    Groetjes Suzanne

  • 10 Februari 2014 - 21:56

    Marion:

    Hola...
    ¿Qué divertido estar tus historias y experiencia para compartir con nosotros...
    Le está yendo mal a tu gusto.Aunque bien..!!
    Disfrute de la buena comida y el sol..
    Aqui...Marion Duray

  • 11 Februari 2014 - 08:50

    Rob:

    Hi Ingrid,
    dank voor je verslag; leuk en levendig! En ik geloof zowaar dat ik eigenlijk best een beetje jaloers op je ben. Doe je ding op z'n Ingrids.. dan zit je helemaal goed! Veel plezier en een fijne tijd aldaar.. en daarna weer hier.. maar dat is pas voor dan..
    Groetjes, ook van Jeanne-Marie en.. go get them!!
    Rob

  • 11 Februari 2014 - 10:31

    Marianne:

    Nou Ingrid , wat een geweldigen start van je reis. En zo'n prachtig verslag met geweldige foto's. bij jouw reisverslag had ik me al het een en ander voor gesteld en dat klopte met de foto's geweldig. een fijne tijd en ik zie je verslagen graag tegemoet .
    Groetjes Marianne

  • 11 Februari 2014 - 10:59

    Oma & Opa Rommers:

    Hallo lieverd.,
    Hartelijk bedankt voor jouw geruststellende leuke eerste verslag. Alles tot nu toe voortreffelijk gegaan waar we heel blij om zijn. Fijn dat je niet helemaal alleen bent en al een paar reisgenootjes hebt gevonden, waar je mogelijk heel veel steun aan hebt. Er ziet er geweldig uit daar, getuige de foto's .
    Je staat ongetwijfeld je mannetje en wij hopen dat alles voorspoedig zal blijven verlopen
    Heel veel groetjes , Maak er het mooie van!
    mutias gracias
    OmaOpa

  • 11 Februari 2014 - 11:23

    Anke...:

    Hee Ingrid,
    Leuk zo jouw eerste verslag te lezen! Veel plezier daar, maar komt helemaal goed lees ik wel!
    Groetjes Anke...

  • 11 Februari 2014 - 14:07

    Ingrid Sr.:

    Wat een schrijftalent! Leuk om te lezen. Succes en..... geniet!!!
    Groetjes, je naamgenoot (en Rob).

  • 12 Februari 2014 - 12:50

    Tara:

    En ik maar wachten en wachten op een teken van leven uit het verre Zuid-Amerika....blijkt je eerste verslag gewoon in m'n spambox te zitten :( Meteen gerectificeerd natuurlijk! Ingrid is geen spam!
    Super leuk je reisverslag!! Je trip had niet beter kunnen beginnen. Ben nu al zo benieuwd naar het vervolg.
    Fijn dat je leuke meiden hebt ontmoet, maar jij maakt gemakkelijk nieuw contact dus ik ben niet bang dat je er alleen voor komt te staan hoor. Moet jij ook niet doen. Geniet ervan en veel succes met je Spaanse lessen en het vele huiswerk ;) Liefs!!

  • 12 Februari 2014 - 15:27

    Susanne:

    Wat leuk om te lezen!! Ga zo door!!
    Groetjes Susanne

  • 13 Februari 2014 - 10:38

    Groep 4A:

    Lieve juf Ingrid,

    Bedankt voor de leuke foto's en het mooie verhaal!
    Is het daar leuk?
    We missen jou!!
    We zijn heel blij dat je goed geland bent in Zuid-Amerika :).
    Goed je best doen hoor juffrouw! Zorg maar dat jij je doelen haalt bij de Spaanse les ;).

    Groetjes,

    Groep 4A, juffrouw Jeanne en juffrouw Vera en meneer Verdyne

  • 13 Februari 2014 - 12:49

    Jaize:

    Is het leuk op de spaanse school?
    Het is een leuk verhaal.
    En mooie fotos.
    Jaize xxxxxx

  • 13 Februari 2014 - 13:01

    Lorelai:

    Ik vind het leuk dat je iets hebt gesche

  • 13 Februari 2014 - 18:18

    Roos K:

    Hi lieve Ingrid,

    Veel plezier met je reis en de Spaanse les.
    Doe maar goed je best.
    Ik ga al jouw verhalen lezen want ik vind het leuk.
    De foto's waren trouwens ook mooi.
    Groetjes,Roos xxx

  • 13 Februari 2014 - 18:59

    Cees:

    hoi beste juf ingrid. leuk dat je een verhaal hebt geschreven.
    en hoe gaat het het bij de spaanse les je moet goet opleten
    want voor je het weet heb je iets gemist
    gtoetjes

    cees

  • 14 Februari 2014 - 00:07

    Verdyne:

    Lieve Ingrid,

    Wat een leuk verslag, echt een mooi begin van een super avontuur.
    Spaans heb jij echt zo onder de knie.

    Divertirse y disfrutar de ella.

    Mvg,

    Verdyne

  • 14 Februari 2014 - 14:49

    Cees:

    was je reis goet gegaan.
    ik ben eigenlijk jaloers op jou want ik heb nooit zo'n super reis gehad.
    mvg
    cees

  • 15 Februari 2014 - 18:28

    Sabrina De Ruijter:

    Hoi Juffrouw Ingrid.

    Ik wens je nog een fijne vakantie.
    En ik hoop dat je plezier hebt.
    Maar ik denk dat het antwoord wel ja is.

    Met vriendelijke Groet Sabrina.






  • 15 Februari 2014 - 18:43

    Danielle De Ruijter:

    Hallo Juffrouw Ingrid.

    Ik wens je nog een goede reis toe.
    En wat een leuke foto's.
    Ik mis je wel maar ik weet wel dat het goed gaat met je.

    Groetjes Danielle.




  • 16 Februari 2014 - 13:37

    Claudia Van Der Sangen:

    Hola Ingrid,
    Como estas?

    Wat fijn dat de reis verder goed is gegaan. Wat gaaf he die mensen die je gelijk uitnodigen om mee te eten. Dat is zo typisch voor die lieve Zuid Amerikanen! En het soort eten komt me ook zo bekend voor. Zo machtig mogelijk...hihi
    Geniet ervan.. ik kijk uit naar alle verhalen!

    Groetjes Claudia

  • 19 Februari 2014 - 08:15

    Jill:

    Hoi Ingrid,
    Ik heb al je verslagen gelezen. Wat een avontuur zeg!
    Heel mooi om te lezen. Ben benieuwd waar je volgende verslag over gaat.
    Geniet ervan!!
    xx Jill

  • 20 Februari 2014 - 22:26

    Meike:

    hoi lieve juf Ingrid
    Ik mis je heel erg. Kan je al goed Spaans? Is het daar lekker weer?
    En mis jij ons ook?

    Veel plezier

    liefs meike

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ecuador, Quito

Op avontuur in Zuid-Amerika

In 12 weken ga ik mij onderdompelen in de Zuid-Amerikaanse cultuur :)

Vrijdag 7 februari vertrek ik om 18.25u vanaf Schiphol naar Madrid, om van daaruit door te vliegen naar Lima, Peru. Zaterdagavond vlieg ik dan vervolgens door naar Quito, Ecuador.

De eerste twee weken zal ik in Quito een cursus Spaans gaan volgen. Gedurende die periode verblijf ik in een studentenhuis van de taalschool. De lessen kunnen in groepsverband of individueel plaatsvinden, afhankelijk van de overige aanmeldingen. De taalschool biedt ook diverse buitenschoolse activiteiten, zoals kook- of dansworkshops en excursies. Uiteraard moet ik nog zien hoe dat allemaal werkt als ik eenmaal daar ben.

De tweede periode van twee weken ga ik invullen met vrijwilligerswerk in Ecuador. Het betreft een natuurproject aan de kust: Coastal Dry Forest Nature Reserve. Ik verblijf, wederom in een studentenhuis, in Bahía de Caráquez en het project is daar zo'n 10 minuutjes vandaan.

Na deze vier weken Ecuador ga ik langzaamaan richting Peru. Ik heb twee weken de tijd om in Cuzco te komen. Hier ga ik namelijk wederom een weekje Spaans oefenen. Ditmaal verblijf ik bij een gastgezin tijdens de taalcursus.
Daarna volgen weer twee weken vrijwilligerswerk. Hiervoor blijf ik in Cuzco, waarschijnlijk weer in een studentenhuis. Ik ga me nuttig maken bij een Home For Elderly People, geleid door nonnen :)

De laatste drie weken wil ik gebruiken om ook nog wat van Bolivia te gaan zien. En misschien daarna nog even opwarmen en bijbruinen in warmere oorden, vanwaar ik op 2 mei weer terug naar Nederland ga.


Recente Reisverslagen:

28 April 2014

La última vez...

21 April 2014

Abra la boca. Si doctor, ya hago...

08 April 2014

Buenos días mamita :)

08 April 2014

Buenos días mamita :)

28 Maart 2014

Bailamos!
Ingrid

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 709
Totaal aantal bezoekers 25455

Voorgaande reizen:

12 Januari 2015 - 02 Juni 2015

Back 2 Peru!

07 Februari 2014 - 03 Mei 2014

Op avontuur in Zuid-Amerika

08 Januari 2021 - 30 November -0001

Cusco 2021

Landen bezocht: