Gracias holanda! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Ingrid van Lamoen - WaarBenJij.nu Gracias holanda! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Ingrid van Lamoen - WaarBenJij.nu

Gracias holanda!

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

30 April 2015 | Peru, Cuzco

Pffffff… Met al mijn Engels lessen en het dagelijks leven in het Spaans moet ik hard gaan nadenken hoe Nederlands ook alweer gaat :) Ik denk zelfs in het Engels en droom af en toe in het Spaans, maar ik kom er vast wel weer in..

Jullie hebben namelijk nog een donatie-verslag tegoed. Want met een totaalbedrag van ruim € 600,- (2000 Soles) hebben jullie de kinderen van Urpi Sonqocha ontzettend veel geschonken. En het is nog niet eens op!

We begonnen met het essentiële, voedsel en overige boodschappen. Iedere dag krijgen de kinderen een maaltijd op het project en voor zo’n 30 kinderen gaat er veel per maand doorheen. Dus ik ging met Lucy, de directrice, naar de megasupermarkt in Cusco. Alsof ik met mijn eigen moeder ging; alleen aanbiedingen zijn interessant ;) Dus we kochten 26 zakken melk, 60 zakjes gelatine en pudding, 30 eieren, 4 flessen yoghurt, toiletpapier, tandpasta, 3 zakken jam, wasmiddel voor de handdoeken, 3 pakken meel en ik vergeet vast nog wat.
Maar ook 6 flessen (van 3 liter ofzo) zeep (voor het hele jaar), allesreiniger in grootverpakking, schuursponjes en afwasmiddel.
Leuk detail: zowel Lucy als ik waren zonder sleutels op pad gegaan.. Waar we natuurlijk pas achter kwamen op het moment dat we met al onze boodschappen bij Urpi de taxi hadden uitgezwaaid. Gelukkig wonen er mensen die dezelfde voordeur gebruiken en hoefden we niet alles op straat te laten staan, maar we konden nog de keuken niet in om de boodschappen op te bergen. Ons geluk was dat er in die week een ruit gesneuveld was, waardoor we het raam van buiten uit konden openen. Lucy, over de 60, is vervolgens naar binnen geklommen en ik heb haar alle boodschappen door het raam aangegeven :D
Lucy is daarna zelf nog naar de markt geweest, waar een aantal voedingsmiddelen beduidend goedkoper zijn dan in de supermarkt, en heeft voor het hele jaar rijst, olie en suiker ingeslagen.

Vervolgens hebben we een inventarisatie gemaakt van de school- en knutselmaterialen die we vaak gebruiken. Samen met Lucy en Jenny (haar dochter en tevens één van onze twee docenten) hebben we grootinkopen gedaan op de ‘boekenmarkt’: 40 grote vellen gekleurd papier, oliepastels (waarmee de kinderen op plastic hoesjes kunnen schrijven, zodat één vel papier (in het hoesje) voor heel veel kinderen gebruikt kan worden.. Kei handig!), kleurpotloden, schrijfpotloden, gummen, plakband, woordenboeken, schriften, printpapier, gekleurd papier, en diverse knutselmaterialen zoals lijm, wiebeloogjes, wol en n boel andere dingen ;) (ik weet t allemaal niet meer, hihi).
Zo kunnen ze ook daar weer even mee vooruit.

Naast al deze materialen en voedingsmiddelen wilden we de donaties ook gebruiken om de kinderen een keertje extra te verwennen. Dus planden we een uitstapje naar de Polleria drie deuren verder! In een polleria eet je friet met gebraden kip, iets wat de kinderen misschien wel vaker eten… Maar om daar met de hele groep gezellig samen uit eten te gaan is toch wel even heeeeel wat anders! Met mes en vork eten voor velen overigens ook, haha! We hebben meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om twee verjaardagen te vieren met taart als toetje. De salade vooraf viel overigens minder in de smaak ;)

Nog steeds was er bijna 500 Soles over. Inmiddels zijn we ook weer twee maanden verder, en werd er dus een nieuwe ronde boodschappen gedaan. Daarnaast is er voor in het klaslokaal van de jongste kinderen een extra (leuke!) tafel met stoelen aangeschaft. Onze jongste ‘leerling’ is net 3 geworden en heeft natuurlijk een heel andere invulling van het huiswerkuur dan de schoolgaande kinderen. Vooral veel kleuren, knippen, plakken en spelen. Nu nóg leuker! :D

Het moge duidelijk zijn dat een grote bijdrage geleverd is aan ons project en alle teamleden zijn jullie daar ontzettend dankbaar voor! Dat is mij bij elke aankoop vele malen duidelijk gemaakt en ik probeer al die dankbaarheid in één keer in deze blog aan jullie door te geven. Dat is niet zo heel makkelijk, maar ik denk dat de foto’s en vooral het bijgevoegde filmpje een aardig indruk geven van de omvang van jullie hulp.

Muchisimas gracias!!

• 01 Mei 2015 - 08:07

Elke:

Leuk om te lezen en zien dat er zoveel gedaan kon worden (en dat er zelfs nog wat over is). En zeker een mooie nieuwe tafel voor die kids! Had jij trouwens niet door dat raam kunnen klimmen in plaats van het over te laten aan een 60-jarige vrouw ;-)

• 02 Mei 2015 - 10:42

Rob:

Goed om ter weten en te zien dat het allemaal goed terecht komt met de donaties en wat het kan betekenen! Heel goed om daar zo nu en dan eens bij stil te staan! En leuk om te zien hoe de donaties zijn gespendeerd! Goed werk! Goed werk! Goed gedaan!!

• 05 Mei 2015 - 13:41

Helma:

Fantastisch!
    Wat een voldoening moet dat geven. Keep up the good work!
    Liefs uit Nederland.

• 06 Mei 2015 - 15:32

Jeanne Van Zutphen:

Hallo Ingrid!

wat een goede actie! Wat voor ons zo vanzelf sprekend lijkt is bij jou heel waardevol! En om je Nederlands te onderhouden zet je maar eens een liedje van Nick en Simon (of een andere nederlandse artiest) aan, lekker meeblèren!
    groetjes van Jeanne

• 09 Mei 2015 - 13:21

Claudia:

Hallo Ingrid. Wat fijn dat het geld zo goed terecht gekomen is. Wat moet dat fijn voelen! Goed gedaan!