Yo soy turista :) - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Ingrid van Lamoen - WaarBenJij.nu Yo soy turista :) - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Ingrid van Lamoen - WaarBenJij.nu

Yo soy turista :)

Door: Bling

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

25 Mei 2016 | Peru, Cuzco


Iets wat ik normaal gesproken in alle toonaarden ontken, want het is af en toe best wel irritant om nog steeds voor toerist aangezien te worden als je ergens al bijna anderhalf jaar woont. Souvenirs, massages, restaurants, en dat alles voor woekerprijzen uiteraard. En het meest irritant is het op plekken waar ik al een jaar bijna dagelijks langs loop. Je zou denken dat voor sommige Peruanen alle toeristen op elkaar lijken… wat misschien wel precies hetzelfde is als dat alle Aziaten op elkaar lijken ;)

Maar goed, de afgelopen twee maanden heb een aantal keer vrijwillig toeristje gespeeld. Omdat de gelegenheid zich voordeed, of om er even tussenuit te gaan.
Het begon, zoals voorspeld, met mijn tour agency activiteiten. Via via kwam ik in contact met de eigenaar van Action Peru Treks; een Peruaanse knul van mijn leeftijd met een boel ambitie voor zijn bedrijf. In ons eerste gesprek over een mogelijke samenwerking, nodigde hij me uit om mee te gaan op een 3-daagse hike; de Ancascocha Trek. Op deze manier kon ik zelf de aangeboden service ervaren en de treks zo beter verkopen. Ik twijfelde wel een beetje, want ik ben niet echt een doorgewinterde wandelaar, maar ik kon zo’n kans natuurlijk niet laten lopen! Dus, allerlei hiking spullen geleend, tot aan de wandelschoenen toe!, en op pad.. Een onvergetelijke ervaring!! Adembenemende Lord of the Rings landschappen, meren, bergtoppen (met gletsjers) en een topservice van de crew, met 4 gangen lunches en diners :D We gingen tot een hoogte van 4600 meter, wat maakt dat je heel veel langzamer moet lopen dan je geneigd bent. Het duurt ongeveer een dag voordat je het goede tempo hebt gevonden en niet elke 2 minuten buiten adem bent. De groep bestond, naast mij, uit drie jongens in de leeftijd van 25-30 jaar en uitstekende fysieke conditie, dus ik was wel een beetje benauwd dat ik ver achter zou raken. Maar mijn tijd in Cusco – al n ruim jaar leven op meer dan 3000 meter hoogte en een hoop gewandel – wierp zijn vruchten af. Ik was weliswaar nog steeds het langzaamst, maar de drie heren maakten allen gebruik van hoogte-medicatie om op de been te blijven ;)

De volgende trip die ik maakte was naar de Rainbow Mountain, ook met Action Peru Treks. Deze berg, op meer dan 5000 meter hoogte, is sinds een aantal maanden razend populair en een must-do tijdens je bezoek aan Cusco. En ja, als het een must-do is… dan moet je het doen natuurlijk ;) Het is een dagtripje vanaf Cusco, dat begint om 4 uur ’s ochtends met 3,5 uur rijden naar het startpunt. De nacht voorafgaand had ik net zo’n typische nacht dat je beter heel vroeg kunt gaan slapen, maar dat juist compleet averechts werkt… Om 1 uur was ik nog steeds wakker.. Dus met een beetje weinig slaap, de 4,5 uur wandeling naar de top volbracht. Nog langzamer dan de Ancascocha Trek, want nóg hoger. Maar we hebben het gehaald. Op de top was het wachten tot de mist optrok – ondertussen een kleine sneeuwstorm trachten te ontwijken, wat moeilijk is zonder beschutting - om de Rainbow Mountain in zijn volle glorie te kunnen bewonderen, maar het was het waard!

Eén van de meiden, Hayley, van de Rainbow Mountain groep heeft me vervolgens ook de paraglide bezorgd waar ik met smart op zat te wachten! Deze activiteit is compleet afhankelijk van het weer – de instructeur zei dat ze de dag ervoor de hele dag met een groep hadden gewacht, maar uiteindelijk niet hadden kunnen vliegen – dus we waren voorbereid op een dagje chillen op de bergtop. Maar al binnen 45 minuten konden we de lucht in! (Beetje jammer, want ik had wat kleur op willen doen ;) Uiteraard ga je niet alleen, maar met de instructeur in de rug – een tandemvlucht. Ze trekken de parachute omhoog in de wind en dan ren je simpelweg samen van de berg af… De uitvoering hiervan was lang niet zo eng als het klinkt overigens. De vlucht was supercool! We gingen een heel eind omhoog, wat ons uitzicht bood over de hele vallei, en hadden hierdoor op dezelfde bergtop kunnen landen als vanwaar we vertrokken waren. Dat ging echter gepaard met erg scherpe bochten en draaiingen, waar je best misselijk van wordt. Vergelijk het een beetje met dat misselijke gevoel dat je krijgt in achtbanen – ik probeerde die vergelijking hier ook te maken, maar bedacht me dat er misschien maar weinig Peruanen zijn die ooit in een achtbaan gezeten hebben… Maar goed, ik bedacht me dat het toch beter was de instructeur te melden dat ik misselijk was – alhoewel overgeven van zo’n 3000 meter hoogte toch weer een heel andere dimensie geeft dan de 11e verdieping van een flatgebouw (ingewijden weten waar dit over gaat, hahaha) – waarop hij besloot af te dalen om te landen in een weiland. Hayley vertelde later dat zij midden in een maïsveld ter aarde gestort waren en letterlijk een aantal keer omgerold waren voor stilstand, hihi. Hoort allemaal bij de ervaring.

En tot slot heb ik ook nog een weekendje Lima gedaan. Een beetje gestrest van het werk, wilde ik er even tussenuit, en een vriend bood aan me hier en daar rond te leiden in de stad. Wat erg fijn was, want Lima is zo groot dat ik op eigen houtje het centrum niet eens had kunnen vinden… Voorheen kwam ik alleen maar in Lima om vluchten of bussen te nemen en de meeste tijd in Lima heb ik op het vliegveld doorgebracht. Ik was niet direct onder de indruk van de stad, maar mijn meest recente ervaring heeft dat in ieder geval een beetje veranderd. Het weer was heerlijk – en de ceviche ook overigens. De wijk waar ik verbleef – Miraflores – sfeervol. Er is, net als in Cusco, een uitzichtpunt over de hele stad. Alleen is de hele stad hier wat groter dan Cusco. Erg imposant, vooral by night! Daarnaast hebben ze een archeologische opgraving midden in de stad, wat zorgt voor een heel apart contrast, een beetje zoals de piramides in Caïro, die ook pal naast de moderne bebouwing staan. Én er is een waterpark, met zo’n 10-15 verschillende fonteinen die verrassingsaanvallen verzorgen á la de Efteling en belicht en bewerkt worden tot een lichtshow á la Glow Eindhoven. Heeeeeeel erg mooi!

In Cusco gaat alles nog errug lekker! Niki, mijn baas, is sinds eind april in Amerika op vakantie en vroeg me voor haar vertrek of ik de eindverantwoordelijkheid van de kiet op me wilde nemen. Dus ik ben de baas op het moment :D Een verantwoordelijkheid waar ik erg trots op ben, maar me af en toe ook ineens bang kan maken… Wat als ik iets vergeet, of fout doe? Gelukkig is Healing House een hele flexibele omgeving en heb ik een geweldig team om mee te werken, dus niks om me lang druk over te maken. De afgelopen dagen heb ik diverse uren besteed aan het schilderen van muren, want een wit kantoor is ook maar saai.. Hoeveel managers hebben de vrijheid in hun werkschema voor een middagje therapeutisch schilderen? Heerlijk toch! :)
Overmorgen, 26 mei, heb ik mijn 1-jaar jubileum bij Healing House en ik ben van plan mijn werkperiode hier nog verder uit te breiden. 16 juni land ik in Nederland, voor wederom een vakantie in eigen land (met baby’s en een bruiloft!! Jippie :). Ergens half juli zal ik dan weer terugkeren naar Cusco, met een contract bij Healing House en een werkvisum in het vooruitzicht. Dan kunnen we eindelijk die gevangenisstraf voor illegaal werken uit de mogelijke toekomstscenario’s schrappen, hè pap :p

Voor eenieder die interesse heeft in Peruaanse koopwaar, nu is de tijd om je te melden.. Schoenen, tassen, sieraden, poncho’s, beenwarmers, mutsen, placemats.. you name it!

Besitos a todos!!

  • 25 Mei 2016 - 06:47

    Ingericht Buzing:

    Wat ontzettend leuk om alles van jou te lezen

  • 25 Mei 2016 - 06:50

    Inge Buzing:

    Het Is Inge hè maar dat had je wel begrepen toch

  • 25 Mei 2016 - 08:25

    Monique:

    Hoi Ingrid, nou, dat toeristje uithangen is zo te lezen helemaal niet vervelend ! Wat een schitterende foto's! En mooi dat je af en toe ook nog eens aan De Regenboog denkt

  • 25 Mei 2016 - 09:19

    Tara:

    Ik keek al uit naar een nieuw verhaal uit Cusco :) Leuk leuk!! Je maakt er wat mee zeg en ik begrijp goed dat je je verblijf weer even verlengd hebt (met natuurlijk wel een hele leuke tussenstop in NL). Alvast gefeliciteerd met je 1-jarig jubileum bij Healing House!! Het vooruitzicht van een vaste job en een werkvisum is inderdaad wel geruststellend, lijkt me. Zie je hopelijk snel in juli!! XXX

  • 25 Mei 2016 - 09:20

    Helma:

    Ha die Ingrid,

    Wat leuk weer om te lezen hoe jij daar je draai hebt gevonden.
    En uh......., manager van een healing cetrum, tja, dat is toch wel wat anders dan juf op de Regenboog.
    Maar het staat je goed en ik zie het je doen en dan ook nog even een kantoortje pimpen tussendoor. geweldig. Heel relaxed en cool.
    Lijkt alweer zo lang geleden dat we collega's waren. Hihihi. Time flys when your having fun!!!
    Geniet maar lekker van ieder mooi moment daar en niet te lang illegale dingen doen, he?!

    Heel veel lieve groetjes,

    Helma

  • 25 Mei 2016 - 11:01

    Steffie Van Lamoen:

    Loving it :-) <3

  • 25 Mei 2016 - 13:36

    Marianne Van Hest-Joore:

    Hoi Ingrid, Fijn om weer eens een verslag van jou te krijgen , ik heb er weer van genoten en vind het heel fijn dat je het er zo naar je zin hebt. dat toeristje zijn . is af en toe niet vervelend zo te lezen. en aan je prachtige foto's te zien . Geniet en werk ze ! groetjes Marianne.

  • 25 Mei 2016 - 19:10

    Jeanne-Marie En Rob :

    Hi Ingetje,

    goed bezig! En eindverantwoordelijk voor de zaak en het ook nog eens op andere wijze hogerop zoeken.. schitterend! Het lijkt er op dat je je draai goed aan het vinden ben t en dat is natuurlijk meer dan prachtig! Je evenwel echter weer eens treffen zal ook niet verkeerd zijn! Intussen.. Ingrid ze met zinnen! Dat kun jij zó goed! Liefs uit België, J-M&Rj

  • 25 Mei 2016 - 19:21

    Martien:

    Hola Chica! Je verhaal leest weer als een trein, erg leuk. Misschien je blogs een keer bundelen in een boek? Heb zin om je weer te zien.

  • 26 Mei 2016 - 16:12

    Hetty:

    Hoi Ingrid....als ik dit allemaal lees snap ik heel goed dat jij hiervoor kiest!!
    Wat een avonturen maak je mee zeg. Geweldig!
    Ik zie weer uit naar jouw volgende verslag!
    Heel veel groetjes en geniet er maar lekker van.

  • 27 Mei 2016 - 11:26

    OPaantoon:

    Lieve Ingrid,
    Met verlangen kijken wij uit naar een weerzien Half Juni
    Groetjes en een dikke knuffel Geniet er lekker van.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingrid

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 589
Totaal aantal bezoekers 25475

Voorgaande reizen:

12 Januari 2015 - 02 Juni 2015

Back 2 Peru!

07 Februari 2014 - 03 Mei 2014

Op avontuur in Zuid-Amerika

08 Januari 2021 - 30 November -0001

Cusco 2021

Landen bezocht: