Buscando todavía - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Ingrid van Lamoen - WaarBenJij.nu Buscando todavía - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Ingrid van Lamoen - WaarBenJij.nu

Buscando todavía

Door: Bling

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

01 Juni 2015 | Peru, Cuzco


Ik heb het idee dat ik jullie ontzettend veel moet vertellen, alleen zijn het zoveel verschillende dingen dat ik niet goed weet hoe ik dat in een min of meer gestructureerd verhaal krijg… Niet dat ik doorgaans zeer gestructureerde verhalen schrijf, maar in mijn hoofd zit er altijd logica in… Zou je niet zeggen he :D hihi.

Maar goed, chronologische volgorde dan maar? Even denken waar ik gebleven was… Maart/april geloof ik.
Te beginnen met Semana Santa, de heilige week voor Pasen. Vanaf palmzondag tot paaszondag vonden er diverse vieringen plaats. Onder andere veel extra missen in de kerk en een hele hoop ‘parades’. Hier in Cusco houden ze nogal van een optochtje met muziek. Zo lopen ze bij een begrafenis ook met de kist, vergezeld van een fanfare(tje), door de straten (vooral leuk op zondagochtend om 8 uur). De maandag van Semana Santa was de grote optocht; alle verschillende kerkgemeenschappen lopen in een defilé door de straten met hun vaandel, sommige zingend, sommige muziek makend. El Señor de los Temblores (de heer van de aardbevingen) wordt door de straten gedragen en bestrooid met bloesem om de stad te beschermen tegen aardbevingen. Een loeizwaar beeld dat door een man of 15 van ’s middags 2 tot ’s avonds 9 door de straten wordt gesjouwd. Bij terugkomst op het centrale plein ’s avonds, stond de menigte opeengepakt om een glimp van el Señor te kunnen opvangen. Onvoorstelbaar hoeveel mensen er waren, en hoe belangrijk dit dus voor hen is! De rest van de week werden stukken straat regelmatig afgezet voor miniversies van deze optocht; een kerkgemeenschap die hun eigen heilige door de straten draagt, vergezeld van muziek. In totaal soms slechts een man of 20, waar dan dus al het verkeer op mag wachten. Daarnaast is het traditie om op (witte) donderdag een maaltijd van 12 gangen te nuttigen met je familie. Dit heb ik toch maar aan de Peruanen zelf overgelaten, aangezien ik één gerecht hier soms al nauwelijks op krijg. Op paaszondag zelf werd er verder weinig aan pasen gedaan, geen chocola of niks ;)

Ergens in die periode heb ik met Mikaela een uitstapje naar Ollantaytambo gemaakt. Mikaela is behoorlijk fan van wandelen en trekkings en had gevraagd of ik n dagje met haar meeging :) Dus wij gezellig op pad, een heerlijke wandeling in de bergen gemaakt, in totaal zo’n 7 uur op pad geweest. Uiteraard met de nodige food- & fotobreaks. Supermooie omgeving en heerlijk zongebrand weer terug naar Cusco.
Mikaela woonde ook bij mij in t hostel, maar is inmiddels vertrokken om verder te reizen :( We hebben samen min of meer lief en leed gedeeld en ik mis r behoorlijk. Naast een leuke huisgenote was ze ook mijn stapmaatje. Overigens hadden we allebei een andere favoriete club voor salsa, dan hielden we contact via sms hoe de sfeer en de crowd was (of het bij de andere beter dansen was, haha) en zochten we elkaar na de salsa weer op :) Ook een paar foto’s dus van onze nights-out.

Toen was het back to being a tourist: pap en mam op bezoek! Nadat ze eerste een kleine anderhalve week andere mooie plekjes in Peru bezocht hadden, kwamen ze 11 dagen bij mij in mijn hostelletje logeren om Cusco en omgeving te verkennen. Ik had al mijn IQ gecancelled om ze álles te kunnen laten zien en dat hebben ze geweten!! (Ik ook trouwens.. hartstikke vermoeiend, toeristje spelen!) Stad(stour), musea, ruïnes (al mag je ‘los sitios arceológicos’ zo niet noemen volgens een vriend van mij, want de term ruïnes verwijst naar een plek die verwaarloosd en in zekere mate vernield is… I rest my case ;)), restaurantjes.. We hebben super veel gezien en gedaan. Vele malen dank aan mis papas die me hebben meegenomen om het indrukwekkende Machu Picchu voor een tweede keer te bezoeken en daarnaast onwijs veel kosten voor hun rekening hebben genomen! Oh, en de paaseitjes, hagelslag, dropjes, peperkoek en andere Nederlandse boodschappen niet te vergeten :D
Wel apart om ineens weer toerist te zijn. Als ik in mijn eentje over straat loop wordt ik lang niet zoveel toeristische onzin aangeboden als wanneer er twee in korte broek, met huge camera om de nek, naast je lopen, hihi.

Het afscheid op het vliegveld was niet makkelijk :( Maar het dagelijks leven dat ik hier inmiddels heb opgebouwd gaat gewoon door, dus daar ben ik na twee weken ‘vakantie’ weer terug in gestapt.

In de ‘oude chronologische volgorde’ zou ik jullie vertellen dat ik morgen, 1 juni, weer terug vlieg naar Nederland. En hoe een ontzettend geweldige tijd ik (weer) in Cusco heb gehad! Alleen in de nieuwe versie ben ik tot de ontdekking gekomen dat ik nu nog niet klaar ben met Cusco.. Ik weet zelf ook niet precies wat het is dat ik hier ‘zoek’, maar ik weet wel dat ik het nog niet gevonden heb. En dat ik, wanneer ik morgen terug naar Nl zou gaan, me zou blijven afvragen hoe het geweest zou zijn als ik langer was gebleven. Daarbij zou ik in Nl ook een nieuwe start moeten/willen maken, en weet ik op dit moment niet wat ik precies wil gaan doen.

Dus ik blijf nog even in Cusco, op zoek naar iets (denk ik). Inmiddels had ik geconcludeerd dat ik voor een ‘zinvol’ verblijf hier, meer uitdaging nodig heb dan ik uit mijn Engels lessen en mijn werk bij Urpi kan halen. Niet dat dit werk niet zinvol is, het is juist zeer waardevol voor de locals met wie ik werk, maar het brengt mij persoonlijk te weinig. Daarom ben ik op zoek gegaan naar iets nieuws. En het voordeel van Cusco is dat er elke dag nieuwe mogelijkheden ontstaan en op je pad komen.
Afgelopen woensdag ben ik begonnen met mijn nieuwe IQ, gevonden via Facebook: Operations Manager bij Healing House Cusco :)

Healing House is een ‘holistic healing center’ met woongemeenschap. Dat klinkt een beetje zweverig, I know, maar in praktijk komt het erop neer dat we een lesaanbod van diverse vormen van yoga en workshops hebben en daarnaast therapieën als acupunctuur, reiki en diverse massagevormen aanbieden. Mensen kunnen ook bij ons verblijven wanneer zij, eigenlijk net als ik, op zoek zijn naar iets. Bijvoorbeeld gewoon een plek om tot jezelf te komen, maar het kan ook om grondige persoonlijke ontwikkeling gaan.
Als Operations Manager ben ik verantwoordelijk voor de aanvragen en reserveringen van onze gasten, heb ik de leiding over de receptiemedewerkers en cash flow en zorg ik samen met mijn twee collega’s in het MT voor de algemene gang van zaken. Een ontzettend leuke uitdaging op professioneel gebied! En waar ik eerst twijfelde of de ‘zweverige wereld’ van yoga en meditatie wel wat voor mij is, denk ik nu dat het misschien juist hetgeen kan brengen waar ik naar op zoek ben. Als manager moet ik uiteraard de ins en outs van ons aanbod weten, wat wil zeggen dat ik diverse lessen en therapieën zelf moet gaan ervaren. Zo heb ik gisterochtend mijn eerste yoga les gehad, hartstikke leuk! Naast dat sommige poses wat oefening vergen, vind ik vooral het bewust gebruiken van je ademhaling erg moeilijk. Maar ik ga zeker meer lessen doen. Ik ben erg benieuwd in hoeverre al mijn ervaringen mijn blik zullen veranderen; ik ben behoorlijk sceptisch wanneer het aankomt op het reinigen van je chakra’s en het genezen door middel van energie, maar ik sta ervoor open het te proberen en ik heb al diverse interessante gesprekken gehad met onze therapeuten. Binnenkort helemaal zen dus… Of is dat heel wat anders?? :D

Wat is dan nu het chronologische plan, zal je denken? Dat ziet er als volgt uit: 11 juli land ik in Nederland voor een maandje vakantie.. Nou ja, alleen luieren zal het niet worden, want ik heb nog een appartement op mijn naam staan dat ik de komende tijd niet meer ga gebruiken. Dus, hoe mooi het ook is, dat heb ik opgezegd en moet leeggehaald worden. Daarnaast wil ik natuurlijk heeeeeeeeeeeel veel mensen graag weer even zien en in het echt spreken. En gaan we het 60-jarig huwelijk van mijn opa en oma vieren!
In de eerste twee weken van augustus vlieg ik dan weer terug naar Cusco, om verder te ‘zoeken’. Tegen december volgt dan de volgende evaluatie ;)

Ik hou jullie op de hoogte van mijn spirituele ervaringen!
Besos!

  • 01 Juni 2015 - 21:50

    Marion Duray:

    Leuk om weer iets van je horen....gezellig!
    En super dat je vader en moeder bij je op vakantie zijn geweest.
    Groetjes,

  • 02 Juni 2015 - 12:33

    Marianne:

    Ik had de verslagen wel gemist hoor ,maar je hebt het druk gehad zo te lezen. en dan het weerzien met je ouders. super. Voor hun ook een geweldige ervaring. Groetjes Marianne.

  • 02 Juni 2015 - 16:43

    Claudia:

    Hoi Ingrid,

    Wat fijn dat je je ouders 'je tweede land' hebt kunnen laten zien!
    Nu begrijpen ze jouw gevoel vast wel! Ik althans wel!
    Ben je al bij de Jacks wezen eten? Vast wel of niet? Anders echt doen!
    Je antwoorden gaan vast komen...Nu genieten van het weerzien met alle lieve mensen om je heen en daarna rest je weer een mooi avontuur!

    Liefs Claudia

  • 02 Juni 2015 - 22:37

    Peter:

    Weer een mooi verslag. Je "papas" hebben ook erg genoten van zowel het samen zijn en dingen doen als van de gids die ze zo bij zich hadden en die vloeiend Nederlands én Spaans ratelde!
    Als troost kan ik vermelden dat het toeristje spelen voor ons ook best vermoeiend was, hoor. We hebben in ieder geval kunnen ervaren dat je in een geweldige stad verblijft en dat je de nodige bekenden hebt rondlopen. Stiekem hopen we wel een klein beetje dat je binnen afzienbare tijd vindt waar je naar op zoek bent, maar we weten dat je in Cusco goed onder de pannen bent.

  • 10 Juni 2015 - 10:59

    Lambert:

    Heel leuk je verslag weer te lezen en te merken dat je het daar perfect naar je zin het. Als dan je ouders ook nog even ''op de koffie komen'' is het plaatje weer rond.
    Binnenkort helemaal zen en thuis raken in de wereld van massage..welkom. Als je voor vakantie in NL bent ben je welkom, oke? Als je iemand als huurder nodig hebt weet ik nog wel iemand...
    Doe lekker je ding en geniet van alles om je heen. Er zijn blijkbaar genoeg dingen om te doen en je uitdaging te pakken. Je gaat je weg wel vinden, geef het tijd, alles valt op zijn plaats.
    Ik wens je alle plezier en geluk ''overthere'' en zie je misschien in juli!

    Geniet er van!!!

    gr
    Lambert

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingrid

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 461
Totaal aantal bezoekers 25474

Voorgaande reizen:

12 Januari 2015 - 02 Juni 2015

Back 2 Peru!

07 Februari 2014 - 03 Mei 2014

Op avontuur in Zuid-Amerika

08 Januari 2021 - 30 November -0001

Cusco 2021

Landen bezocht: