Bailamos! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Ingrid van Lamoen - WaarBenJij.nu Bailamos! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Ingrid van Lamoen - WaarBenJij.nu

Bailamos!

Door: Bling

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

28 Maart 2014 | Peru, Cuzco

Vanuit Nazca ging ik door naar Arequipa, een wat grotere stad met heel veel bouwwerken van wit, vulkanisch gesteente. In de stad zelf heb ik vooral genoten van het Santa Catalina klooster. Dit klooster neemt een heel blok van de wijk in beslag en is met al haar kleine straatjes zelf bijna een stadje in de grote stad. De rode en blauwe muren geven het klooster een hele mediterraanse sfeer, erg mooi!

Vanuit Arequipa heb ik een driedaagse tour door de Colca Cañon gemaakt. De bergen, van vulkanisch gesteente, zijn ontzettend indrukwekkend en elke foto is even mooi ;) De eerste dag vertrokken we (ik had samen geboekt met een Franse jongen die ik eerder in Paracas en Nazca was tegen gekomen) om 3 uur ´s ochtends, om in zo´n 3 uur naar de eerste stop te rijden: het hoogste punt! Er lag zelfs sneeuw… Er zijn een aantal bergtoppen in dit gebied met eeuwige sneeuw, maar hier was het ´toevallig´ want op de terugweg was het allemaal weg.

Vervolgens zijn we gestopt bij het Cruz del Condor. Een toeristische plek waar je ´s ochtends vroeg condors kunt zien. En, ja hoor, de beestjes hadden zich aan hun afspraak gehouden. Nu hoorde ik achteraf dat wij toeristen gewoon voor de gek gehouden worden. Die condors worden gewoon gelokt… Van oudsher werden op deze plek dieren geofferd voor de goden. De condors, die aaseters zijn, kwamen af op de kadavers van de ezels en lama´s die onder aan de berg lagen. Tegenwoordig gooien de locals eens in de zoveel weken een ezel naar beneden om toeristen te blijven trekken, want uiteraard vind je ook redelijk wat marktkraampjes op dit punt. Maar goed, heel indrukwekkende vogel!

Vervolgens zijn we doorgereden en hebben we tijdens de lunch kennisgemaakt met onze gids, Pepe, en de rest van de groep; 3 Fransen en een Duits-Peruaans stel. Heel gezellig clubje! Na de lunch startten we aan de eerste wandeling. Deze dag zouden we voornamelijk afdalen. In zo´n 6 uur zijn we, naar ik meen, van 3200 meter naar 1200 meter gegaan.. Na een paar uurtjes afdalen, beginnen je bovenbenen wel aardig slap te voelen. En ook je tenen zijn niet echt gewend om continu tegen de neus van je schoenen gedrukt te worden. Dus wij waren blij en erg moe toen we bij onze overnachtingsplaats kwamen. Hier hebben we nog even genoten van een baño thermal; vanwege de vulkanische activiteit in de grond, komt er hier gewoon warm water uit de bergen! Zo´n graad of 30, gok ik.. Erg lekker.

De tweede dag moesten we juist vooral klimmen. Ondanks dat we al om 7.30u vertrokken, was het erg warm, want we zaten precies aan de zonkant van de berg. Uiteraard hadden we al aardig wat spierpijn, dus het was genieten ;) Na 2 uur klimmen, met onderweg wat tijd voor het proeven van fruit en zaden die daar in de bergen groeien, hadden we 1,5 uur een min of meer vlak wandelpad en vervolgens moesten we weer 45 minuten afdalen naar Oasis, onze tweede overnachting. Daar hadden we de middag voor onszelf, voornamelijk om bij te komen.

De derde dag zou erg zwaar worden, vertrek om 5.30u en dan 2,5 uur de tijd om 700 meter te klimmen! Ik had inmiddels ontdekt dat ik wandelen best leuk vind, maar genoeg is genoeg :D Ik verwachtte dat deze klim me behoorlijk zou gaan tegenstaan, dus ik besloot om van de optie gebruik te maken om een muilezel te huren! Hartstikke grappig, maar vooral respect voor die beestjes, want het is echt geen makkelijk pad naar boven.

Na deze ´wandeling´ hebben we ontbeten en de rest van de dag zijn we terug richting Arequipa in verschillende dorpjes gestopt voor bijvoorbeeld een marktje, meer baños thermales en een uitzichtspunt.
Moe en voldaan was ik om 18.00u terug in mijn hostel in Arequipa, met om 20.30 de busreis naar Cusco op de planning... Maar dat feestje ging dus mooi niet door...

Eens in de zoveel tijd wordt er gestaakt in Peru, al is het mij niet helemaal duidelijk wie er aan het staken was. Ik heb zowel verhalen over de mijnwerkers als de buschauffeurs voorbij horen komen. In ieder geval, de wegen waren geblokkeerd, waardoor de bus zaterdag niet ging. Niet helemaal praktisch, want ik zou zondag bij mijn gastgezin ´moeten´ arriveren en maandag met mijn Spaanse lessen starten. Maar goed, doe je weinig aan. Extra nachtje geboekt in het hostel, en zondagavond zou ik mijn zelfde ticket kunnen gebruiken.
Echter, op zondagochtend had de hostelmanager contact gehad met de busmaatschappij, en die wisten nog niet zeker of ze die avond wél zouden gaan.. Wat nu? Het bleek dat er ook busmaatschappijen waren, die toch zouden vertrekken, dus het enige wat ik kon doen was met mijn bagage naar de terminal gaan en uitzoeken welke bus mij naar Cusco zou brengen.

Uiteindelijk een gevonden die om 18.30 zou vertrekken. Dat betekende dat ik nog zo´n 6 uur te wachten had.... Tussen het terminalhangen door, ben ik nog even de wijk in gelopen en stuitte ik op een carnavalsfeestje, met gezellige muziek en een traditionele dans met bijbehorende kledij.
Maar goed, na lang wachten ging dan eindelijk de bus. Echter, midden in de nacht, rond een uur of 2, 3 kregen we bij een stop te horen dat de bus kapot was en we met deze niet verder konden... Gelukkig was er binnen no time een vervangend exemplaar, alleen betrof het een stadsbus en geen touringcar, waardoor er dus niet genoeg zitplaatsen waren. De volgende twee uur heb ik gestaan :( Onderweg kwamen we al een aantal wegblokkades tegen in de vorm van stenen op de weg. Een aantal mannen in de bus waren zo vriendelijk om deze aan de kant te ruimen, met als gevolg dat ik eindelijk weer kon zitten. Maar helaas, zo´n 2 kilometer voor Cusco, het was inmiddels 6.50u, was de weg zodanig geblokkeerd dat we echt niet doorkonden. Dus... allemaal je bagage meenemen en te voet verder.. Niet zo heel grappig met een rugzak van 18 kilo, nauwelijks avondeten noch ontbijt, maar het viel niet tegen. Eenmaal voorbij de blokkade maakten de taxi natuurlijk flink misbruik van de situatie door een 3x zo hoge prijs te vragen voor een ritje naar de busterminal. Gelukkig kon ik een taxi delen met 2 Peruaanse meisjes, dus vielen de kosten mee. Vanaf de terminal moest ik dan nog naar school; de weg gevraagd aan een agent, en die heeft vervolgens een taxi voor me geregeld voor de normale prijs (die blonde haren hebben zo hun voordelen...). Uiteindelijk kwam ik om 7.55u op school aan!
Precies op tijd voor de prétest en mijn eerste lessen. Met een groepje van 6 studenten hebben we in de ochtend les. Voor de pauze een andere leraar dan erna, dus lekker afwisselend.

Om 12.30u zat mijn eerste les erop, en toen was ik toch wel toe aan wat te eten, een douche en wat slaap. Dus ik met mijn backpack weer naar het centrale plein voor een taxi, maar nee hoor... die gingen niet...
Mijn gastgezin was te ver weg, dan kwam je weer wegblokkades tegen.Je snapt dat ik er toen wel aardig klaar mee was... Ik ben met mijn rugzak weer, bergop, terug naar school gesjouwd en gelukkig kon ik daar een kamer krijgen en mee lunchen. Zo kon ik me meteen settelen, en hoef ik ook niet voor avondactiviteiten steeds op en neer vanuit de buitenwijk.

Dan Cusco: Supermooie stad! De bouwstijl bevalt me echt enorm, en het is niet zo groots, dus lekker overzichtelijk. Verder heeft het allemaal kleine straatjes met winkeltjes, lekker pittoresque :)
Sinds dinsdagavond ben ik iedere avond naar InkaTeam geweest. Een club aan het einde van de straat waar je iedere avond gratis salsales kunt volgen! En daarna wordt er natuurlijk vrij gedanst. Echt heeeeeeeeeeeeel erg leuk. En ik heb nóg ruim twee weken :D

In de stad heb ik nog niet veel bezocht, want je hebt een boleta turística nodig dat maar 10 dagen geldig is. Dus morgen begin ik met alle toeristische activiteiten. In het weekend naar dorpjes en ruïnes in de omgeving en dan volgende week in de middagen de bezienswaardigheden in Cusco zelf.

Maandag start ik met mijn vrijwilligerswerk, in een bejaardenhuis met meer dan 200 bewoners en 36 nonnetjes ;) Ben heel benieuwd hoe dat gaat worden. Jullie horen het!

Leugo!

  • 29 Maart 2014 - 00:24

    Leen:

    Wat ben ik alweer jaloers op je! Ik mis Peru, zelfs zijn stakingen neem ik er met plezier bij! Geniet ten volle van Quito! Dikke kus, Leen

  • 31 Maart 2014 - 20:52

    Rob:

    Hi Ingrid, het is allemaal even mooi van hier uit voor mijn beeldscherm en ik denk dat het beleven van alles dat jij beleeft een heuse fantastische belevenis is. Grensverleggende inspanningen die je moet/wilt leveren en die je naar de meest mooi plekjes brengen. Het is je van harte gegund en ik hoop nog over veel mooie avonturen te mogen lezen. Lekker doen!! Dikke knuffel, uiteraard ook van Jeanne-Marie! Rob

  • 02 April 2014 - 09:33

    Opa Rommers:

    Hallo Irretje,
    Wat een belevenissen! met bussen,met taxi's met stakingen met culturen met landschappen met steden met vriendschappen en niet te vergeten, de backpac sjouwen. het kan gewoon niet op! Prachtig verhaal en dito beelden. Geniet er met volle teugen van hoor.Ik probeer dat ook te doen, zeker van jouw prettige verslaglegging.
    heel veel groetjes een knuffel en een dikke kus, ook van oma
    Opaantoon

  • 05 April 2014 - 22:39

    José:

    Ha die Ingrid,

    Ja ja, het valt niet mee allemaal als de bussen niet rijden. En als ze kunnen rijden dan zijn er obstakels.
    Je moet vast regelmatig het besef hebben van wat wonen wij toch in een land van weelde.
    Echter dit soort dingen horen er gelukkig gewoon bij en maakt het ook tegelijkertijd bijzonder.
    Nog een paar weken en dan zit je avontuur waar je toch maanden naar uitgekeken hebt weer op.
    Je komst straks terug met een stuk bagage wat ze je nooit meer afnemen.
    Geniet nog maar lekker verder van dit geweldige avontuur.

    Groetjes,
    José

  • 07 April 2014 - 23:19

    Arno:

    Supercool, dit, keep it up! Geniet en blijf goed op jezelf passen. Veel groetjes, Arno

  • 07 April 2014 - 23:19

    Arno:

    Supercool, dit, keep it up! Geniet en blijf goed op jezelf passen. Veel groetjes, Arno

  • 08 April 2014 - 19:42

    Paul Van Trooyen:

    Hoi Ingrid zo te zien heb je het erg naar je zin.
    Geniet met volle teugen van het prachtige land en de cultuur.
    De foto's zijn erg mooi en geven een goede indruk van hetgeen je allemaal waarneemt.
    Zorg goed voor je zelf. We missen je wel en ook je muzikale talent.
    Ik hoop je binnenkort weer gezond in ons midden te hebben.

    Groetjes Paul


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Cuzco

Op avontuur in Zuid-Amerika

In 12 weken ga ik mij onderdompelen in de Zuid-Amerikaanse cultuur :)

Vrijdag 7 februari vertrek ik om 18.25u vanaf Schiphol naar Madrid, om van daaruit door te vliegen naar Lima, Peru. Zaterdagavond vlieg ik dan vervolgens door naar Quito, Ecuador.

De eerste twee weken zal ik in Quito een cursus Spaans gaan volgen. Gedurende die periode verblijf ik in een studentenhuis van de taalschool. De lessen kunnen in groepsverband of individueel plaatsvinden, afhankelijk van de overige aanmeldingen. De taalschool biedt ook diverse buitenschoolse activiteiten, zoals kook- of dansworkshops en excursies. Uiteraard moet ik nog zien hoe dat allemaal werkt als ik eenmaal daar ben.

De tweede periode van twee weken ga ik invullen met vrijwilligerswerk in Ecuador. Het betreft een natuurproject aan de kust: Coastal Dry Forest Nature Reserve. Ik verblijf, wederom in een studentenhuis, in Bahía de Caráquez en het project is daar zo'n 10 minuutjes vandaan.

Na deze vier weken Ecuador ga ik langzaamaan richting Peru. Ik heb twee weken de tijd om in Cuzco te komen. Hier ga ik namelijk wederom een weekje Spaans oefenen. Ditmaal verblijf ik bij een gastgezin tijdens de taalcursus.
Daarna volgen weer twee weken vrijwilligerswerk. Hiervoor blijf ik in Cuzco, waarschijnlijk weer in een studentenhuis. Ik ga me nuttig maken bij een Home For Elderly People, geleid door nonnen :)

De laatste drie weken wil ik gebruiken om ook nog wat van Bolivia te gaan zien. En misschien daarna nog even opwarmen en bijbruinen in warmere oorden, vanwaar ik op 2 mei weer terug naar Nederland ga.


Recente Reisverslagen:

28 April 2014

La última vez...

21 April 2014

Abra la boca. Si doctor, ya hago...

08 April 2014

Buenos días mamita :)

08 April 2014

Buenos días mamita :)

28 Maart 2014

Bailamos!
Ingrid

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 411
Totaal aantal bezoekers 25486

Voorgaande reizen:

12 Januari 2015 - 02 Juni 2015

Back 2 Peru!

07 Februari 2014 - 03 Mei 2014

Op avontuur in Zuid-Amerika

08 Januari 2021 - 30 November -0001

Cusco 2021

Landen bezocht: