La última vez... - Reisverslag uit Uyuni, Bolivia van Ingrid van Lamoen - WaarBenJij.nu La última vez... - Reisverslag uit Uyuni, Bolivia van Ingrid van Lamoen - WaarBenJij.nu

La última vez...

Door: Bling

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

28 April 2014 | Bolivia, Uyuni

Ook de tweede week in Bolivia heb ik mij nog aardig weten te vermaken :) Vanuit La Paz dus naar Uyuni, vanwaar een driedaagse tour van start ging. Ik kwam terecht in een supergezellige groep, met 1 Nederlander, 1 Ecuadoriaanse en 3 Amerikanen.
De eerste dag hebben we op de Salar de Uyuni gespendeerd. Deze zoutvlakte van ruim 10.000 vierkante kilometer is het overblijfsel van een prehistorisch meer. Niet alleen is het een prachtig gezicht, zo´n grote witte vlakte, je kunt er ook nog eens hilarische foto´s maken. Met dank aan mijn Amerikaanse groepsgenoten, die de nodige rekwisieten hadden meegenomen voor perspectieffoto´s. Ik moet de foto´s echter nog ontvangen, dus die zullen jullie nog even tegoed moeten houden.
Midden op deze zoutvlakte kwam je dan ineens een cactuseiland tegen, waar we gezellig gepicknickt hebben. ´s Nachts overnacht in een heus zouthotel! Bijna alles was gemaakt van zoutblokken, de muren, de bedden (de matrassen gelukkig niet ;) de tafels en de krukjes. Aan zout geen tekort dus.

De tweede dag hebben we veel kilometers gemaakt om de omgeving te bekijken; een ´actieve´ vulkaan, diverse rotsformaties, wederom gekleurde meren, maar dit keer met flamingo{s :D Een een boom van steen! De nacht die erop volgde werd vooraf door velen als ontzettend koud beschreven, maar het viel gelukkig mee. Met veel laagjes aan kleding en dekens, heb ik slechts wat last gehad van ijsklompvoeten, maar verder was het prima.

De derde dag zijn we heeeeel vroeg opgestaan, omdat we nogal een eindje moesten rijden om bij de eerste stop te komen; geisers! Echt een heel aparte gewaarwording dat er zomaar stoom uit de grond spuit. En een lawaai dat dat maakt!
Hierna meteen door naar de baños thermales in de buurt; ´s ochtends om half 8, met een buitentemperatuur rond het vriespunt (want badkleding die we achteraf op de auto te drogen hadden gehangen, was bevroren :S) in een hot spring van 40 graden :D Heerlijk relaxed!
De rest van de dag was voornamelijk de terugreis naar Uyuni, met onderweg weer een gezellige picknick tussen wat rotformaties. Erg leuk klimwerk!

Die avond heb ik de nachtbus naar Sucre genomen, een stad met aardig wat mooie gebouwen in het oude centrum. Allemaal wit als suiker :)
Ik had een busticket gekocht voor wederom een nachtbus naar La Paz en had dus een dagje in Sucre te besteden. ´s Ochtends lekker rondgewandeld en wat marktjes bezocht. Zin in een lekker fruitje stond ik bij een marktkraam te kijken wat ik zou nemen.. Vijgen, das een keertje wat anders! Cuanto cuestan señorita? 8 voor 25... Hmmmz... Acht vijgen voor 25 Bolivianos (is 2,50 euro).. Wel een beetje duur, maar ja, zal de economie maar wat stimuleren hier, vooruit dan maar. En het volgende moment sta ik met een tas met 25 vijgen in mijn hand en moet ik 8 Bolivianos afrekenen... Hihi.. Wat moet een mens nou weer met 25 vijgen! (taart bakken :) Toen ik later mandarijnen voor onderweg wilde kopen kwam ik tot de ontdekking dat ze hier allemaal wel van grote aantallen houden, want ook die had ik bijna 25 te pakken :S Gelukkig was ik nu op mijn hoede en kreeg ik ze duidelijk gemaakt dat ik er toch echt maar 5 wilde ;) ´s Middags had ik toch nog aardig wat tijd te doden en toen besloot ik mezelf maar eens even te verwennen met een pedicure :D De eerste in mijn leven.. Kostte wel 4 euro!

De nachtbus naar La Paz deed er helaas veel langer over dan de bedoeling was, waardoor ik niet direct door kon naar Copacabana en een tochtje over het Titicacameer. Omdat ik, zoals gezegd, ondertussen wel aardig klaar was met steeds weer nieuwe dingen, heb ik toen besloten om deze toch te laten vervallen en op mijn gemakje terug te keren naar Cusco.

Hier zit ik dan weer, sinds zaterdag, mijn laatste week af te tellen :( Morgen, dinsdagmiddag, vertrek ik van Cusco naar Lima om daar toch echt nog een beetje zon te pakken, José ;) Hoe bruiner, hoe beter! En vrijdagochtend om 10 uur vertrekt mijn vliegtuig. Zaterdag om 10.15 kom ik dan aan op Schiphol.
Het is echt een ontzettend dubbel gevoel; reizen is enorm vermoeiend en ik heb ondertussen echt tijd nodig om bij te komen, al mijn verhalen kwijt te kunnen en al mijn foto´s eens rustig te bekijken. Maar van de andere kant betekent het een einde aan dit prachtige, geweldige, onvoorstelbare avontuur waarin ik de afgelopen 12 weken heb geleefd en dat maakt me ook wel een beetje sip. Tijd voor reflectie ;)

Wat ga ik missen:
- Ondanks dat het erg vermoeiend is, het leren kennen van nieuwe mensen. Die allemaal openstaan voor contact en het uitwisselen van ervaringen.
- De vrienden die ik onderweg heb gemaakt: van Quito af ben ik een aantal mensen tegen gekomen met wie het onwijs goed klikt. Lang leve Facebook!
- Het overheerlijke fruit dat hier overal voor een klein prijsje te krijgen is.
- 3 gangen maaltijd voor minder dan 3 euro, en nog lekker ook!
- Elke avond salsadansen... Gaan we in Nederland zeker wat mee doen!
- Spaans spreken, ook dat wil ik in Nederland blijven oefenen.
- Ondanks dat het soms behoorlijk overdreven en irritant is, de aandacht van de chicos :D Blond haar doet hier echt wonderen, voor je ego onder andere, hihi.
- Alle beeldschone plekjes die een ander land en een andere cultuur te bieden hebben.
- Het feit dat je hier kan aantrekken wat je wilt en er niemand is die je erop aankijkt. Daar kunnen wij in Nederland nog wat van leren (al gaan sommige mensen wel erg ver ;)

Wat ga ik niet missen:
- De herrie en stank van het verkeer.
- De onveilige positie van voetgangers :S
- De straatverkopers die je om de vijf meter tegenkomt.
- Rijst.

Waar ga ik thuis weer heeeeeel blij mee zijn:
- Zien van familie en vrienden!
- Zekerheid van een warme douche :D
- Mijn eigen bed, in een slaapkamer helemaal voor mij alleen!
- Hardop meezingen met liedjes.
- Een wat meer uitgebreide keuze van kleding en schoenen :D
- Geld verdienen... want ik geloof dat het wel op is ondertussen :S

Wat heb ik geleerd van mijn avontuur:
- Genieten van vandaag.
- Zeggen wat je op je hart hebt.
- Gaan voor wat je wilt bereiken, ook al ga je dan alleen.
- Dansen is mijn passie :)
- En dromen is mijn ding... Anything is possible..

Op naar een nieuw avontuur ;)

Hasta pronto chicos!
-x-

  • 29 April 2014 - 00:11

    Jolanda:

    Geniet nog maar ff van de zon en je 'vakantie'. Voor je het weet wordt je weer geleefd met alle verplichtingen hier in nederland.
    Tot gauw!

  • 29 April 2014 - 07:19

    Anke...:

    Geniet nog van je laatste dagen. Mooi avontuur: ik doe het je niet na!
    Groetjes Anke...

  • 29 April 2014 - 07:58

    Priscilla:

    Wat is de tijd toch snel gegaan! Maar na de meivakantie kunnen we samen weer aan de slag!
    Geniet nog van de laatste dagen en dan veilig naar huis!
    Ik heb enorm genoten van je verslagen!! Tot snel.

  • 29 April 2014 - 07:59

    Rob:

    Hi Ingrid,
    het was allemaal prachtig! We hebben van hieruit mee kunnen en mogen genieten van jouw grootse avonturen. Veel dank daarvoor! We hopen nu op een goede en voorspoedige terugreis en het zal véél meer dan leuk zijn om je na maanden weer te kunnen zien en te kunnen spreken!
    Nos vemos! x Jeanne-Marie en Rob

  • 29 April 2014 - 09:15

    Petra:

    Hoi hoi,
    wat een prachtig en leerzaam avontuur, je hebt ons door je mooie verhalen een beetje mee kunnen nemen in je avontuur en we hebben ervan genoten!! Tot heel snel xxx

  • 29 April 2014 - 09:54

    Marianne:

    Ingrid,

    Het was weer indrukwekkend, fijn dat je zo veel leuke mensen hebt ontmoet .En inderdaad dan is Facebook fantastisch.Op die manier heb ik ook weer contact met nichten die door het hele land verspreid wonen.
    Geniet nog van de zon,een fijne reis terug en bedankt voor je geweldige verslag.
    groetjes Marianne

  • 29 April 2014 - 10:20

    Opa Rommers:

    Hallo Irretje,
    Wat prachtig allemaal wat jij hebt gezien en beleefd. En wat mij bijzonder goed doet is dat je blij bent om weer thuis bij vrienden en familie te zijn. Zowaar een wonderlijk avontuur was jouw Zuid-Amerikaanse reis. Hartelijk wil ik je bedanken voor het leuke mee te mogen genieten via de verslagen en foto's die je op voortreffelijke wijze weergaf. Sluit lekker en bruingebrand af en kom weer lekker veilig thuis op je eigen honk en in je eigen bedje!
    Heel veel groetjes en een dikke knuffel
    Opa!

  • 29 April 2014 - 13:39

    Hetty:

    Hoi Ingrid,

    Kom je een keertje met mijn kleuters salsa dansen :-)
    Wat heb je veel meegemaakt in een zo'n relatief korte tijd!
    Je zult nog lang kunnen nagenieten van je herinneringen.
    Maar voor nu nog even de laatste zonnestralen oppikken en een goeie terugreis.
    Tot gauw,

    grtjes Hetty

  • 29 April 2014 - 15:06

    Helma:

    Lieve Ingrid,

    Je hebt in 3 maanden dingen meegemaakt en gezien waar anderen jaren over doen.
    Ik kan me helemaal voorstellen dat je even de tijd zult moeten nemen om dat tot je door te laten dringen.
    Een periode in je leven en een avontuur om nooit meer te vergeten.
    You did it! Keep on living your dream. Gaaf hoor.

    Een goede reis naar naar huis toegewenst.
    Iik verheug me er op om je op woensdag na de vakantie weer te zien.

    Lieve groetjes,


  • 29 April 2014 - 21:55

    Karin V. Roosmalen:

    Heej Ingrid,

    Wat een geweldige reis heb je toch gemaakt, en het is nog geen zaterdag.
    Toch ergens goed voor geweest zo'n kort "ontslagje" . Enneh... nu weer sparen voor het volgende avontuur??
    Geniet er nog even van, een goede reis terug naar het kikkerlandje wat ook wel leuke dingen te bieden heeft!!
    Tot over een weekje of 2!!

    Groetekes!!!

  • 30 April 2014 - 22:25

    Jeanne Van Zutphen:

    Hoi Ingrid!
    Wauw, Wat een belevenissen! Wat zal het saai lijken terug in Schijndel. Die salsalessen mag je natuurlijk ook in onze groep geven. Dat komt goed uit want vanaf dinsdag na de vakantie hebben we vier gastlessen dans. Laat alles maar lekker bezinken in je laatste dagen. En daarna blijven de herinneringen een leven lang!
    Tot over twee weken,
    Groetjes van Jeanne

  • 30 April 2014 - 22:29

    Claudia:

    Hoi Ingrid,

    Heerlijk om al je avonturen te volgen! Wat een prachtreis, het leverde mij weer sentiment op! Echt veel dezelfde foto's en plekjes gezien. Heerlijk he dat dansen!!
    Geniet van je laatste dagen en een goede terugreis en tot snel! x

  • 01 Mei 2014 - 21:41

    Martien:

    Bedankt voor weer een prachtig kijkje in jouw enorme avontuur! Toch maar geen country line dance als je terug bent? ;-) Geniet er nog maar even lekker van om weg te zijn van hier, het wordt vast veel te snel weer gewoon. Al heb ik er ook wel enorm veel zin in dat we weer gewoon iedere week lekker gaan kokkerellen. Neem je nieuwe recepten mee? :-) Veel liefs, Martien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, Uyuni

Op avontuur in Zuid-Amerika

In 12 weken ga ik mij onderdompelen in de Zuid-Amerikaanse cultuur :)

Vrijdag 7 februari vertrek ik om 18.25u vanaf Schiphol naar Madrid, om van daaruit door te vliegen naar Lima, Peru. Zaterdagavond vlieg ik dan vervolgens door naar Quito, Ecuador.

De eerste twee weken zal ik in Quito een cursus Spaans gaan volgen. Gedurende die periode verblijf ik in een studentenhuis van de taalschool. De lessen kunnen in groepsverband of individueel plaatsvinden, afhankelijk van de overige aanmeldingen. De taalschool biedt ook diverse buitenschoolse activiteiten, zoals kook- of dansworkshops en excursies. Uiteraard moet ik nog zien hoe dat allemaal werkt als ik eenmaal daar ben.

De tweede periode van twee weken ga ik invullen met vrijwilligerswerk in Ecuador. Het betreft een natuurproject aan de kust: Coastal Dry Forest Nature Reserve. Ik verblijf, wederom in een studentenhuis, in Bahía de Caráquez en het project is daar zo'n 10 minuutjes vandaan.

Na deze vier weken Ecuador ga ik langzaamaan richting Peru. Ik heb twee weken de tijd om in Cuzco te komen. Hier ga ik namelijk wederom een weekje Spaans oefenen. Ditmaal verblijf ik bij een gastgezin tijdens de taalcursus.
Daarna volgen weer twee weken vrijwilligerswerk. Hiervoor blijf ik in Cuzco, waarschijnlijk weer in een studentenhuis. Ik ga me nuttig maken bij een Home For Elderly People, geleid door nonnen :)

De laatste drie weken wil ik gebruiken om ook nog wat van Bolivia te gaan zien. En misschien daarna nog even opwarmen en bijbruinen in warmere oorden, vanwaar ik op 2 mei weer terug naar Nederland ga.


Recente Reisverslagen:

28 April 2014

La última vez...

21 April 2014

Abra la boca. Si doctor, ya hago...

08 April 2014

Buenos días mamita :)

08 April 2014

Buenos días mamita :)

28 Maart 2014

Bailamos!
Ingrid

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 1000
Totaal aantal bezoekers 25488

Voorgaande reizen:

12 Januari 2015 - 02 Juni 2015

Back 2 Peru!

07 Februari 2014 - 03 Mei 2014

Op avontuur in Zuid-Amerika

08 Januari 2021 - 30 November -0001

Cusco 2021

Landen bezocht: